In deze blog deel ik vergeten tips voor een salespagina die wél converteert. Salespagina’s zijn een strategische mix van magnetische tekst, ijzersterke opbouw en pakkende design. Het is als het vinden en leggen van dat laatste puzzelstukje op de perfecte plek – het wérkt. Het converteert. Maar hoe bereik je dat?
Voor het schrijven van je salesteksten op je website, is het echt aan te raden om glashelder te hebben voor wie je aanbod bedoelt is, en minstens zo belangrijk; voor wie niet. Omdat we zelf zo in onze business zitten, en alles willen delen met onze doelgroep om ze te enthousiasmeren en informeren, gebeurt het meer dan regelmatig dat de lappen tekst op een salespagina oneindig zijn. Vooral kennisondernemers zoals coaches, hebben geen tastbaar product en moeten het vooral van hun visies en strategieën hebben. Daardoor verliezen ze zich vaak in de tekst, waardoor ook de website bezoeker total lost raakt en dus niet aanhaakt. Hier volgen een aantal tips die er voor zorgen dat jouw salespagina boeiend en converterend werkt:
Ik begrijp het – echt waar. Het voelt raar om alles zoveel ruimte te geven, maar het heeft echt een doel en maakt de gebruikerservaring zoveel beter. Vooral op de mobiele versie. Het geeft je pagina echt het gevoel om te ademen en houdt het meteen overzichtelijk. Vermijd het opvullen van elke lege ruimte die beschikbaar is (dit is eigenlijk een van de meest voorkomende fouten op websites).
Je klanten en consumenten willen sociaal bewijs zien – vers sociaal bewijs. Je verkooppagina is niet de plek om bescheiden te zijn. Mensen willen weten wat ze kunnen verwachten nadat ze op die ‘Koop’-knop hebben gedrukt, of ze doen het gewoon niet. Geef ze de resultaten duidelijk en bondig, ondersteund door screenshots van DM’s, WhatsAppjes, e-mails, etc. Een voorbeeld hiervan vind je ook terug op mijn website.
Note: vraag altijd voordat je dit deelt aan de betreffende klant of hij/zij hier oké mee is.
Je lezers hebben een duidelijke route nodig om te volgen. Hoewel je website technisch gezien geen Disneyland is (ah, hoe leuk zou dat zijn!?), wil je jouw publiek meenemen op een gemakkelijk te volgen reis door een salespagina te hebben met een logische opbouw.
Laat elke sectie van je verkooppagina in de volgende overlopen en leid je mensen van de ingang naar de uitgang, oftewel, de aankoop.
Meestal willen we niemand ‘lastigvallen’ of iets ‘opdringen’. Maar op je verkooppagina’s wil je het zo duidelijk mogelijk maken WAAR je bezoekers precies moeten klikken om een aankoop te doen. De eenvoudigste manier is om je call-to-action (CTAs) te versterken met krachtige en teasende buttons, en de koopknoppen duidelijk uit te laten springen en te verdelen over de pagina.
Je tekst mag niet vaag of onsamenhangend zijn, maar het mag ook niet saai zijn. Je mag best je persoonlijkheid er in gooien! Laat die humor schijnen en wees niet bang om mensen te laten weten dat je een 90’s baby bent met die beroemde quotes uit die tijd (‘Oops, I did it again…’); maar houd het wel relevant voor je aanbod.
Als je consistent verkoopt, converteert je verkooppagina – zo niet, dan moet je deze aanpassen. Ik raad je aan elke paar maanden een snelle ‘zelfcontrole’ uit te voeren op je verkoopresultaten om ervoor te zorgen dat je verkooppagina’s up-to-date zijn en nog steeds conversies en verkopen stimuleren.
Ik raad je aan Hotjar te downloaden om te zien waar je je paginabezoekers verliest. Hotjar neemt de paginaweergave van je bezoekers live op, zodat je het terug kunt kijken en precies kunt zien waar ze stoppen om te lezen, waar ze ‘ja’ klikken en waar je die krachtige veranderingen kunt aanbrengen! Of hou goed je Google Analytics in de gaten en lees deze data regelmatig uit zodat je weet waar je kunt groeien.
Heb je hier allemaal geen zin in, geen tijd voor of de knowhow niet voor? Let me fix this job for you! Bekijk hier mijn aanbod inclusief prijsindicaties.